A víz

Hogyan igyunk vizet?

Ízület-izom fájdalmak, kimerültség, magas vérnyomás, fejfájás, hátfájás, szédülés, székrekedés, stb. problémák elkerülésére egyszerű a megoldás – a vízfogyasztás hármas szabályának betartásával

A víz létfontosságú minden élőlény számára

legyen az ember, állat vagy növény.

A gyermekek fejében érdemes már fiatal korban tisztába tenni ennek fontosságát, hogy a vízivás kötelező rossz helyett szokássá váljon. Azonban a szokást meg is kell tartani, különösen mikor megismerkednek a cukros üdítőitalokkal.
A gyerekek tele vannak energiával, lefoglalják őket az iskolai és iskolán kívüli teendők, amelyek megkövetelik az elegendő mértékű folyadékbevitelt. Néha érdemes megengedni a cukros italok fogyasztását is, de legyen a vízivás az alapvető.

Ezek tudatában szeretnénk átadni pár gondolatot a vízről. Természetesen az ivóvízről. Kaphatunk egy csomó tanácsot innen onnan, de senki nem tudja pontosan, mennyi vizet kellene innia. Például: igyon 8 pohár, vagy átlagosan 2-3 liter vizet naponta! Ki ne hallotta volna ezt már? Honnan jön ez a nyolc pohár vagy 2-3 liter? Miért pont nyolc pohár vagy adott mennyiség? Mekkora a pohár?

Ennek így semmi értelme. Ez egy mesterséges kommunikációja annak, hogy mennyi egy átlag ember napi átlagos vízszükséglete egy átlagos méretű pohárral mérve.    

Teszem fel a kérdést - hogyan kell felöltöznöm január negyedikén, ha Magyarországon az átlag évi középhőmérséklet 13 celsius? Nehéz a válasz, mert ez nem ilyen egyszerű!

Mire van szükségünk az egészségünk és a napi energia szintünk jó állapotban tartásához?

Először is: a nap folyamán a megivott víznek egyenletesen kell bejutnia a szervezetünkbe. Reggel meginni 8 pohár vizet és azt gondolni, hogy királyok vagyunk mára, nem túl okos megoldás. Ez az Ön számára is evidens. Pedig ettől alig valamivel tér el az a gyakori szokás, hogy egész nap nem iszik egy pohár vizet sem, majd este, mikor megszomjazik, iszik valaki egy-két literrel. Ez annyira gyakori, hogy azt mondhatnánk, ettől megy a fejfájás csillapító ipar.

Ezzel szemben a tudományos tény: az optimális egészség megkívánja, hogy óra alatt többször kevest (a folyadék vesztés is így történik) kell pótolni a szervezet vízveszteségét. Nem vicc. Óra alatt több kortyban. Ez nem azt jelenti, hogy ha kihagy egy órát, akkor valamilyen baj lesz belőle. Azt jelenti, hogy az optimálistól eltért. Ha kihagy két órát, akkor még inkább. Ha kihagy három órát, stb… Amennyiben ezt napokon, éveken át folyamatosan így éli meg, akkor úgy éli le az életét, hogy nem optimális állapotban van a teste vízháztartása.

Minden ember, aki rászokott arra, hogy óra alatt több részletben igyon meg egy pohár vagy akár fél pohár vizet, feltűnően jobb erőnléti és szellemi állapotba került ettől. Próbálja meg vízzel megoldani a problémáit. Egyszerűnek hangzik igaz?

Miért ilyen hatékony a víz?

Mert a krónikus dehidratáltság annyira jellemző, hogy a lakosság közel kilencven százalékát érinti. Ebből az következik, hogy jó eséllyel Önt is. Ha nem hiszi, próbálja ki amit itt tanácsolunk, mindössze 48 órán át és nézze meg, mi történik! Ne aggódjon, teljesen biztonságos.

Elfárad, kimerül a nap végére? Szeretné tudni, miért?

Igen!

A dehidratáltság okozza. (vagy valami más, de azokkal most nem foglalkozunk)

Szédülés, krónikus fejfájás, impotencia, hajhullás, hátfájás, székrekedés, stb. Ezek a betegségek leggyakrabban a dehidratáltság következményei.

Hogyan kezeljük?

Még mielőtt elkezdene kortyolgatni, nem ártana tudni, mennyi is a 8 pohár Önnek. Ugyanis, mint korábban volt szó róla, ez számtalan összetevőtől függhet. Függ a testsúlytól, a mozgás mennyiségétől, a klímától, stb.

Amennyiben egy melegebb, szárazabb helyen tartózkodik, a verejtékezés által (a verejték jelentős része nem látszik a bőrön cseppek formájában) több vizet, sokkal többet veszít, mint egy hideg nedvesebb környezetben. Ugyanez igaz, ha edzés, vagy bármilyen fizikai aktivitást közben.

De van egy fontos dolog!

Azt írtuk, hogy a víz biztonságos. Akkor hogy lehet, hogy létezik a vízmérgezés, mint halálos betegség? Az igazság: a hirtelen nagy mennyiségű víz, bekerülve a szervezetünkbe, felborítja az elektrolit háztartást és ebből alakul ki a jelzett probléma.

A nyári forróság rendkívül igénybe veszi a szervezetet, és ha a szokásos ivóvíz mennyiséget fogyasztod el, akkor bizony a víz hiányállapot kellemetlenségeivel kell szembenézned.


Mindenkinek más és más a szokásos mennyiség, ami, hangsúlyozom, egyáltalán nem a megfelelő mennyiség, csak a szokásos. A statisztikai adatok azt mutatják, hogy az emberek 95%-a nem fogyaszt elegendő vizet. Vagyis más szóval az emberek jelentős többségénél a szokásos ivóvízfogyasztás nem a szükséges és megfelelő fogyasztás.


A forróságban a szervezetünk jelzéseket küld felénk, hogy rengeteg vizet veszítettünk az izzadással, a szokásos mennyiségen felül szükséges ezt pótolni. Egyrészt jó volna a jelzéseket észrevenni. Ilyen lehet egyszerűen a
- fokozott szomjúság,
- a kellemetlen szájszag,
- sötét vizelet,
- fáradtság,
- fejfájás.


Hajlamosak vagyunk arra, hogy engedjünk a reklámok csábításának.  A reklámok azt sugallják, hogy milyen klassz dolog az, amikor a nagy forróságban a hidegen gyöngyöző cukros üdítőbe kortyolsz (hosszasan, hogy jobban fogyjon).  Nem biztos azonban, hogy ami ilyen klassz, az a szervezetünk számára is ennyire jó. Ha a testedet megkérdeznéd és válaszolni tudna, akkor ezt az opciót biztosan nem választaná.


A megfelelő napi ivóvízfogyasztás a testtömeg függvénye, de jól használható a napi 3-3,5 liter víz ajánlás is. Ha ezt a napi 3-3,5 liter vizet tekintjük megfelelőnek, akkor ehhez nyugodtan számíthatunk plusz 1 liter kánikulai többletet. Így kiszámolva a nyári melegben a javasolt fogyasztás a 4-4,5 litert is elérheti. Ehhez képest a gyakorlat sajnos más.