K2 vitamin

A K-vitamint 1935-ben fedezték fel, mégpedig annak kapcsán, hogy kiderült, milyen létfontosságú szerepet játszik a csirkék kóros vérzékenységének megelőzésében. Utána évtizedekig a "véralvadás vitaminjának" is nevezték (maga az elnevezés is a koagulation (véralvadás) szóból származik). Ekkor jöttek rá, hogy K-vitamin olyan májban termelődő fehérjéket aktivál, amelyek elengedhetetlenül szükségesek a normális véralvadáshoz, hiszen K-vitamin hiányában a vér nem alvad meg, aminek súlyos vérzékenység a következményet.

A K vitamin úgy aktiválja ezeket a véralvadást segítő proteineket, hogy apró, de fontos kémiai változást idéz elő a struktúrájukban, egészen pontosan egy glutaminsav névre hallgató összetevőjükben.

Egy 2014-es vizsgálatnak 16 különböző K-vitamin függő Gla-fehérjét sikerült azonosítania. Ezek mind olyan fehérjék, amelyek csak K-vitamin jelenlétében aktiválódnak és válnak képessé feladatuk ellátására.

A Gla-fehérjék felfedezésével tehát világossá vált, hogy a K vitaminnak nemcsak a normális véralvadásban van kitüntetett szerepe. Például a csontokban termelődő oszteokalcin nevű Gla-fehérje azért felelős, hogy a kalcium a csontokba épüljön be, míg az érfalakban termelődő mátrix Gla-fehérje megakadályozza, hogy a kalcium az artériákban rakódjon le. (ezeket a fehérjéket elsősorban a K2 vitamin aktiválja.) Szerencsére ma már tudjuk, hogy K2-vitamin-pótlással szignifikánsan megnövelhető az aktivált Gla-fehérjék mennyiségét a szöveteinkben - mégpedig anélkül, hogy a véralvadást elősegítő proteineket túlaktiválnánk

Az életkor előrehaladtával a kalcium sajnos hajlamos a csontok helyett olyan nemkívánatos helyeken lerakódni, mint az artériák belső fala, ami azzal a következménnyel jár, hogy idővel az érfalak normális simaizom sejtjei csontszerű sejtekké, az erek egyes szakaszain lényegében csontszövetekké alakulnak át, amelyek már nem elég rugalmasak ahhoz, hogy megfelelően szabályozzák a vér áramlását Ez a folyamat az artériák megkeményedéséhez, más néven előrehaladott érelmeszesedéshez vezet.

Egészen mostanáig az érelmeszesedésre úgy tekint a nyugati orvoslás, mint egy passzív folyamatra, ami az életkorral jár. Csak nemrég vált világossá kutatók szűk körében, hogy az érelmeszesedésért és a csontritkulásért a K2-vitamin hiánya a felelős. Ha az emberi szervezet képes K2-öt konvertálni, ebből arra következtethetünk, hogy a K1-vitaminból is jelentős hiány jellemzi a nyugati népességet

Attól tartok, senki nem veszi elég komolyan a K2-vitamin problémát, vagy csak nincs pénze K2-vitaminra. Az utóbbi évek kutatásai rávilágítottak arra, hogy a K2-vitamin hiány, ami nagyon elterjedt a nyugati emberek körében, növeli a vezető halálokokat, beleértve az érelmeszesedést a csontritkulást a cukorbetegséget a szív- érrendszeri betegségeket és a rákot.

A K2 vitamin azért ilyen sokoldalú védő tápanyag, mert azon egyedülálló képességgel rendelkezik, hogy olyan proteineket képes aktiválni, melyek ezen betegségek kialakulásában szerepet játszanak. Egy európai tanulmány megállapításai szerint a rákbetegség okozta halálesetek előfordulása 28%-kal volt alacsonyabb azon betegeknél, akik a legmagasabb dózisban fogyasztották a K2 vitamint, szemben a legalacsonyabb vitamindózist fogyasztó csoporttal.

A K2 vitaminnak alapvetően fontos szerepe van az egészséges csontsűrűség fenntartásában, mivel segíti a kalcium eljutását a véráramból a csontokba.

A megfelelő K2 vitamin fogyasztás nélkül a vérben lévő kalcium nem kötődik megfelelően a csontokhoz, ehelyett átszűrődik az érfalon, így elmeszesedést okoz.
Az elégtelen K2 vitaminszintnek tulajdonítható a felgyorsult csontvesztés a postmenopauzában.
Szerencsére a természet kifejlesztett egy védőmechanizmust, mely megakadályozza, hogy a kalcium lerakódjon az erek falában.

Ehhez a létfontosságú folyamathoz K2-vitamin szükséges.

Csak az a bökkenő, hogy modern étrendünk szinte alig tartalmaz K2-vitamint, ezért aztán az idősődő korosztály minden tagjánál észlelhető a mirigyek, az erek, az agy és a szívbillentyűk meszesedése.

A K2-vitaminnal kapcsolatos publikált vizsgálati adatok kényszerítő erejűek.

  • Például azok akik K2-vitamin bevitele magas, kisebb eséllyel betegszenek meg szív és érrendszeri betegségekben.
  • A meszes erektől, károsodott szívbillentyűtől szenvedők körében pedig magas a K2-vitamin hiányának aránya.
  • A csonttörések (nem számítva a csigolyatörést) aránya azoknál a nőknél, akik K2-vitamint szednek 82%-kal alacsonyabb, mint a K2-t nem szedőknél.

A Life Extension először 1999-ben hívta fel a figyelmet, a K2-vitamin hiány halálos következményeire, de ez a veszély a köztudatba még mindig nem ment át, és ez a tudatlanság azóta is rengeteg ember halálát okozza világszerte.

A K2-vitamin hatásai számokban:

  • 26%-os csökkenés az általános halálozásban
  • 52%-os csökkenés a főverőér (aorta) elmeszesedésében
  • 57%-os csökkenés a szívkoszorúér betegségeiben.

Robert Thompson M.D. "A nagy kalciumátverés" címmel könyvet írt erről a témáról, amelyben elmagyarázza, hogy a csont legalább egy tucatnyi ásványi anyagot tartalmaz, és ezek közül kizárólagosan a kalcium pótlása nagy valószínűséggel csökkenti a csontsűrűséget és növeli a csontritkulás kockázatát. Dr. Thompson véleménye szerint a túlzott kalciumfogyasztás más ásványi anyagok hiányához vezet, ami növeli a szívbetegség, a vesekő, az epekő, az ízületi gyulladás, a pajzsmirigy-alulműködés, az elhízás és a 2-es típusú cukorbetegség kockázatát.

Kinek ajánlott a K2 pótlása:

  • 30 felett a csontritkulás, érelmeszesedés  megelőzésére, kezelésére,
  • nőknek a változó korban, vagy az után ugyanezért,
  • szívbetegeknek a szív és a test ereinek elmeszesedése ellen,
  • pajzsmirigy alulműködés, 2- típusú cukorbetegség
  • csont és ízületi betegségekben jelentős csontépítő hatása miatt.

Mennyi ideig és hogyan ajánlott  szedni a K2 vitamint?

  • Az alap, amikor még csak megelőzés szinten szedjük akkor 6 hónap napi egy kapszula majd szünet 2-3 hónap megint 6 hónap és így tovább
  • Kimutatott meszesedés, illetve csontritkulás esetén folyamatosan napi 1 kapszula
  • Előrehaladott állapotban 2 hónapig napi 2 kapszula, majd folyamatosan napi 1 kapszula
  • Nagyon előrehaladott állapot esetén napi 2 kapszula

Mindegy milyen K2 vitamint szedek?

  • A folyadék formátumban nagyobb a felszívódás esélye
  • Minél több olyan összetevőből állítsák össze, ami segíti a K2 vitamin hatását
  •  Biztosított legyen a felszívódás – hasznosulás
  • Az olcsó készítmények hatása nem garantált

Mi történik, ha nem tartom be az alkalmazási előírásokat?

  • Semmi csak ne várjunk javulást
  • A javaslatom, ha nem biztos, hogy betartja az előírásokat, akkor ne kezdje el szedni